Pages

January 31, 2012

DIARI TANAH SUCI I

Bismillah

Pengalaman terindah dalam sejarah pengembaraan!
Itu sahaja yang dapat terlintas bila ditanya apakah perasaanku dapat menjejak kaki dibumi barakah Mekah dan Madinah..

Alhamdulillah Allah memakbulkan permintaan cinta hatiku Encik Suami untuk menunaikan umrah bersama isterinya ketika sedang belajar di Czech..

Sebetulnya ketika di sana aku berazam untuk menulis sedikit sebanyak catatan untuk diriku dan sahabat-sahabat lain tapi disebabkan pelbagai kekangan impian tersebut masih belum tercapai..

Hari ini jari-jemariku laju mahu menaip cerita-cerita tersebut disebabkan kerinduan yang tidak terbendung lagi..Apatah lagi baru-baru ini aku mentadabbur ayat Allah dalam surah Ali Imran:
Sesungguhnya rumah yang mula-mula dibangun untuk (tempat beribadat) manusia, ialah Baitullah yang di Bakkah (Mekah) yang diberkahi dan menjadi petunjuk bagi semua manusia.
Padanya terdapat tanda-tanda yang nyata, (di antaranya) maqam Ibrahim; barangsiapa memasukinya (Baitullah itu) menjadi amanlah dia; mengerjakan haji adalah kewajiban manusia terhadap Allah, yaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa mengingkari (kewajiban haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.[3:96-97]

Ini gambar pertama yang aku ambil di Masjidil Haram^_^


Kerinduan ini membuatkan aku mengambil sedikit masa dari masa yang sepatutnya aku gunakan untuk belajar(T_T) untuk mencoretkan beberapa patah perkataan disini..

Insyaallah akan ku mulakan catatan pengembaraan terindah ini pada masa lain jika berkesempatan..
Aku doakan semoga cinta dan kerinduanku pada RumahMu (Baitullah Al-Haram) ini akan mendekatkan diriku dengan Mu..Semoga saudara-saudaraku yang lain juga dapat menikmati keberkatan bumi bertuah itu..Amin Ya Rabbal 'Alamin...

Ini gambar terakhir T_T

No comments:

Post a Comment