Pages

December 14, 2011

AKU DAN KAMU..

Bismillah..

Salam wbt..

Hari ni nak ajak anda semua untuk bertanya beberapa soalan kepada diri sendiri..Jom2...(^_^)

Siapa kita sebenarnya?
Adakah kita cukup kenal diri kita?
Pernahkah anda cuba mengenali diri sendiri?

Adakah dengan mengetahui sedikit sebanyak biodata diri membuatkan anda sudah yakin yang "inilah saya sebenarnya"? Bagaimana dengan hidup anda yang telah berlalu selama ini? Katakan umur anda sekarang 20 tahun,apakah tujuan hidup anda selama 20 tahun ni & beberapa tahun akan datang sehingga anda meninggalkan dunia ni?

Jika anda ditakdirkan meninggal esok atau lusa, adakah 20 tahun ni sudah cukup untuk dibawa sebagai bekal ketika mengadap Allah Taala di Mahsyar nanti? Minta maaf, banyak pula soalan saya =D

Ok, soalan seterusnya, pernahkan kita bertanya tentang soalan-soalan diatas kepada diri kita? Ataukah kita orang yang membiarkan hari-hari kita berlalu tanpa kita sedar yang sebenarnya kita dah membazir 20 tahun TANPA MENGETAHUI APAKAH TUJUAN SEBENAR KITA BERADA DI MUKA BUMI NI??! 

O.o

Itu kalau yang baru berumur 20 tahun..Jika anda sudah berumur 40 tahun macam mana pula?Hidup masih seperti umur 20 tahun kah?Apa perancangan anda untuk menghadapi mati yang mungkin akan datang mengetuk pintu rumah anda tak berapa lama lagi?

Alamak!!! Macam mana ni..Mungkin kita belum pernah fikir tentang hidup & mati dengan serius..Alamak kalau mati esok macam mana??Di mana destinasi terakhir kita??

Takpe-takpe..bertenang dulu..tarik nafas dalam-dalam..hembus..tarik lagi..hembus lagi..berhenti bernafas! =P hehe..

MARI KENALI DIRI KITA..
Macam mana kita nak kenal diri kita yang sebenarnya?
Siapa yang patut ceritakan kepada kita?
Mestilah Yang Mencipta kita yang paling kenal diri kita kan (^_^)

Jom tengok apa Pencipta kita cerita tentang tujuan kita diciptakan..

Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaku [51:56]

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."[2:30]

Owh..rupanya kita diciptakan untuk beribadah kepada Allah & menjadi khalifah di muka bumi.Rupanya sebab tu Allah hantar kita ke sini..

Dah jelas tak sekarang apa tujuan hidup anda semua?
Ye,IBADAH & KHALIFAH..


Tapi adakah hanya tahu secara teori sahaja sudah mencukupi?
Adakah ibadah itu dikira hanya dengan solat, puasa, zakat & haji sahaja?
Bagaimana pula untuk menunaikan amanah sebagai khalifah tu?

Urm..nampaknya mungkin masih belum cukup jelas lagi..Takpe explanation nanti kita sambung k..Sekarang saya kena menunaikan amanah as a student dulu..Tu pun termasuk dalam tujuan hidup jugak..Sebab study tu ibadah kan..Yeke..camna tu?Ok nanti kita cecite lagi (^_^)

Paling penting kena ingat, HIDUP KITA BUKAN HANYA DI DUNIA...

No comments:

Post a Comment